Tuesday, June 16, 2009

Durian Dato Keramat

Hari ni tepat 5.30 aku dah tunggu depan lif... Skrg mmg balik awal jer selalu... Tak tahan lama2 kat ofis... Tempat baru nie sejuk cam dalam peti ais... Tak suka la sejuk sangat...

Jalan ok tapi biasalah kalo dah sampai Keramat dlm pkul 6pm mesti jam la... Jalan jam punya pasal, mataku melilau merata2 mencari sesuatu yg enak dipandang... sekali ternampak durian kat tepi jalan tuh cam best jer... terus aku tukar arah dan parking depan masjid keramat tuh, singgah beli durian... ni la first time aku membeli durian... biasa makan kat kampung jer... ayah la tukang belinye... aku beli sebijik jer... cukupla utk makan 2 org kan... aku amik yg besor skit dan jenis durian kawin... selalu ayah aku beli durian gini mmg sedap & puas hati la makan...

Dah sampai rumah, aku dgn penuh semangat mengopekla durian itu... Oh ok yg mula2 aku tengok mmg orait, isi kuning cantik... pandai jugak la aku membeli...


Tak abis lagi nie... kalo korang nak tau.. ini je la isi durian yg aku beli hari nie (lagi seulas dah dicilok oleh adik aku) Mesti nak tau berape hargenye kan? Sekilo RM8.. sebiji nie pokcik tuh jual RM14... mahal jugak kot... ntah ler aku tak reti beli durian la... aku belasah jer... pastu aku pun tak terasa nak belek2 dulu durian tuh.. pasal pokcik tuh dah belah2 durian tu depan aku, aku nampak isi sume cantik jer... aku beli jer la...

Sedihnye durian nie tidaklah seindah yg aku nampak... pangsa terakhir yg aku kopek tu isinya buruk seburuk2nya... uhuks sedeyla.. apola pokcik nie jual durian buruk kat aku... biler makan isi yg elok tu pun aku rasa tak puas hati... tak sesedap yg aku pernah makan kat kampung... mencik aaa... rugi duit aku RM14... baik g makan KFC... dah tentu sedap... Tadi aku rasa sangat pandai, sekarang dah jadi tak pandai.... tengok je la gambo kat bawah nie...


Nasib baik aku ade beli roti tadi... sudahnya plan nak makan nasi ngan durian dah tak jadi... makan roti ngan telur goreng lagi puas hati... aku rasa la kat KL nie, satu2nya makanan yg memang sedap adalah ROTI...

Pengajaran untuk hari nie:
Pasni taknak beli durian dah... nak makan durian tunggu balik kampung kang... mintak ayah aku beli...

12 comments:

anna said...

tengok kulit durian tu pun kak dah tau durian lama.. ish ish saidah... sian kat hang... jangan serik beli durian.. pengalaman mengajar kita lebih dewasa.. moralnya, kalu beli durian kat kl ni, beli yang dah siap dalam bekas plastik tu.. tak payah susah2 nak kupas, isinya pun dah confirm dpt tengok..sedap x sedap citer no 2, confirm bleh makan

Saidah said...

iyo la cik ellyjulie... kalo beli sebijik camtuh, barulah terasa keaslian memakan durian... yg dlm plastik tuh nampak cam durian plastik lak hehe..

Anonymous said...

sebiijik rm14? emmm....biasalah la tu. lagi2 kalau yang beli org perempuan. lagi la dia 'goreng' semacam je. baru2 ni saya blk kg kat johor. sekilo rm1.00 je. lagi best, durian kampung. moralnya, jgn beli durian kat kl. nak beli jugak, belilah kat johor. sekilo rm 1.00 je. hehe.

Anonymous said...

last 2 week aku dah kenduri durian balik pulau kut. hehhe mmg sedapp

Saidah said...

Anon..
murahnye sebiji singgit.. kalo rm14 dpt 14 biji.. mmg puas hati la..

Hasma,
durian balik pulau mmg superb aaa.. sangat sedap lemak berkrim..

zumairi said...

tahun ni dusun durian mak saya tak berbuah...kalau berbuah dah tentu bagi percuma je kat ida...durian saya alhamdulillah elok elok belaka...insyAllah tahun kehadapan

Saidah said...

best eh ade dusun durian.. semoga nanti berbuah dgn byknye :)

anna said...

durian kuale kangsar lagi best ooo..

Anonymous said...

kalau nk beli durian blh g ampang skrg. 4biji RM10. Nampak menarik, tp rasa xtau lg la.

Anonymous said...

kalau nk murah lg, dtg la kt kebun ayah saya. Free of charge.

Saidah said...

aha menarik tuh.. thanks kerana offer durian free :D

*sejak kecik mmg suka mkn durian & bubur durian & lempuk durian..

anna said...

tempoyak? sambal tempoyak masak, vampur pucuk ubi & petai... kalu mkn, mak mertua lalu kat belakang pun tak nampak