Sunday, June 28, 2009

MRSM Serting 95/96 Dalam Kenangan


Yang sebenarnya tak terlintas pun dihatiku utk belajar disini suatu ketika dulu... MRSM ni masih baru... tak glamor mcm yg lain2... ntah mcm mana aku bole tercampak kesana... seingat aku la, aku apply MRSM nie sbb masa tuh aku minat sangat dgn loghat negeri sembilan... bila dah sampai sana barulah kutahu rupa2nya aku nie baru batch kedua mrsm nie... semua masih baru... so, kitorang sgt beruntung sebenarnya... semua kelengkapan asrama & sekolah masih elok lagi untuk kitorang... generasi terkemudian tu rugi sikit la kan... kalo asrama yg dah lama tuh biasanya tilam dah buruk... katil bunyi krok krek krok krek... toilet hancus... almari pun dah rabak... ganas tul bebudak dok asrama nih...

Banyak memori aku kat sini... minggu orientasi la yg sedih... lepas antar aku mendaftar, mak & ayah aku pegi ke port dickson nak melawat abg aku pulak yg study kat kem askar PD... tetiba aku dipanggil pengetua tanpa aku tau sebab musababnya... dgn penuh hati2, pengetua aku bagitau yg mak aku ada di hospital seremban, kemalangan di PD... aku baru menjejak kaki ke negeri ini... Tetiba dpt berita sedih nie, aku rasa nak balik jer... pengetua bawa aku ke hospital... dapatlah aku melawat mak aku... teruk jugak, kaki patah, berbalut simen... lepas tu aku tetap kena balik ke asrama jugak... sebelum balik ke penang, ayah aku ada belikan senaskah al-quran utk aku...

Aku ni kiranya student yg takde buat hal la... tak melanggar peraturan... cume masalah aku setiap kali ada kelas kimia... aku jadik biol... tak tau la apsal kepala otak nie tak leh terima subject nie... payah tul nak hafal formula2 kimia yg pelik2 tuh... kalo tak fail subject nie, mesti lulus cukup makan jer... sampaila aku amik SPM... nak dijadikan cerita... masa tgh exam SPM, paper objektif kimia, aku diserang senggugut yg teruk giler.. rasa nak pitam dlm dewan exam tuh... masa tuh aku cuma berjaya jawab 2 soalan jer yg aku boleh berfikir dgn waras... bakinya yg berpuluh2 lagi (aku agak ada lebih kurang 50 soalan) aku main tembak jer... sesuka ati aku tanda ABCDE... pastu aku terus keluar dewan, balik ke asrama... mmg aku pitam dlm bilik aku... tetiba aku sedar aku dah terperosok kat celah2 almari roommate aku...

Lagi satu kes yg aku tak bole lupa, tragedi aku menempeleng member sebelah masa kelas bahasa malaysia... time tuh kitorang sangatlah mengantuk... aku dok kat line belakang sekali dgn member aku nie, ita namenye...

Ita: wehh aku ngantuk sangat nie
Aku: aku pun ngantuk la.. nak tido ni
Ita: cuba ko tempeleng muka aku nie skit
Aku: aku buat betul2 kang
Ita : ko buatlah
dan aku dgn jujurnya trus menempeleng si ita nie...
Cikgu : tu apehal 2 org kat belakang tuh? Gaduh ke...
Satu kelas pandang belakang
Aku terdiam
Ita terkebil2 (sakit kot)
Ita: tak sangka ko tampar aku betul2... tima kasihla.. trus ilang mengantuk...
Aku: aku pun dah ilang mengantuk (sbb aku dah malu kat satu kelas)

Kelas hari tuh diteruskan macam biasa... Selepas tragedi itu, Ita tak berani lagi suruh aku tempeleng dia hehehe...

11 comments:

Anonymous said...

kenangan zaman sek paling best aku rasa. x yah nak pikir byk hal..g sek n study aja..mkn minum org dah sediakan..;)

Saidah said...

hehe mmg pun takyah fikir byk.. tp masa tuh sibuk dok berangan nak abis sekolah cepat2.. pastu nak keje..

anna said...

form 5 yang paling best sebab jadi super senior.. tapi x pernah la akak tempeleng orang.. hu hu ganaz la ida nie..

Saidah said...

hehe menunaikan tanggungjawab jer.. mmg betul2 telah menghilangkan masalah mengantuk kitorang..

zumairi said...

kalau pompuan ader yg kena ragging tak?

zumairi said...

bagus ...nanti buat kat diri sendiri kalau ngantuk ;-)

Saidah said...

kitorang takdelah kena ragging ataupun merangging.. sume baik2 je :)

kalo tampar diri sendiri kang org kata sewel plak :D

Anonymous said...

giler pandai member aku ni, skolah kat MRSM. meh la borak ngan den Saidah, den oghang N9. afzan

Saidah said...

afzan,
den blum pass speaking n9 ni :)
tp ado satu yg den ingat sangat

*bongak/pembongak = bohong/pembohong/penipu

DaliaLiyana said...

serting?? kenal tak ngn hamidon?? hehehe

Saidah said...

mcm pernah dengar jer nama tuh... tp tak ingat dah yg mana satu orgnye :)