Wednesday, March 4, 2009

1st - Pembantu cyber cafe / cikgu komputer

Lepas abis study kat Unimas thn 2001, ini ler pekerjaan yg aku dpt... alkisahnye aku dpt keje nie pun secara tak sengaja sbb aku tertinggal sijil2 n resume aku kat cyber cafe tuh (pelupa la aku nie)... maklumlah masa tu tgh aktif mencari keje... pastu bos kt situ offer aku keje situ gaji RM400 jer okla jgk ade gak duit blanje takyah mintak ngan ayah dah... masa tu dpt RM400 sbln pun aku bole menabung lagi... skrg?? huh cume lepas byr utang credit card jer...

bos aku ade buat kelas komputer gak.. so aku ler cikgunye.. alah senang jer kena ajar word ngan excel jer... pastu buat exam pastu aku jgk la yg print sijil nye... cyber cafe tu kecik jer.. aku nampak jer ape pun cust buat kat situ... masa tu bos aku pkai dialup 1515 jer.. bebudak yg dtg situ chatting je keje dorg... depan mata aku ade sorg budak pompuan nie die tipu mak die ckp tgh tuition padahal dok chatting kat situ, pastu tipu lg dlm chat tu dok ckp umor die 18 thn padahal PMR pun blum... dah gatal la tu...

ade sorg pelanggan tetap yg aku takleh lupa... pakcik ni aku rasa sebaya ngan ayah aku... dlm seminggu dlm 2 kali dia akan dtg cc tu mintak aku taipkan surat utk dia... pastu faxkan ke ofis bini dia.. nak tau tak ape isi kandungan surat tuh?? cerite masalah rumahtangga ler... dia marahkan bini dia yang tak amik peduli hal dia... nak tau camne keadaan pakcik ni?? kaki dia tempang, pakaian tak terurus, bau bdn tuh korg paham sendiri la... setau aku pakcik tu dlm proses bercerai n dia pernah ade 2nd wife tp dah meninggal sbb xcident... dan slps tu la kaki dia tempang... sedih kan?? tapi kdg2 aku rasa setiap sesuatu yg berlaku mungkin balasan dunia atas kelalaian manusia sendiri... sambil dok menaip surat tu aku sembang ler ngan pakcik nie... yg aku heran boleh plak pakkcik nie teka aku lahir bln 10... pastu die ckp perangai aku sama mcm arwah bini die... errrr camtu la plak...

lama jugak aku keje sini... cukupla aku menabung buat tambang nak g majlis konvo aku kat Unimas... lps konvo aku dpt keje lain... SSL plak... next episode

2 comments:

zumairi said...

keje kat situ dapat surf internet free...tapi time tu mesti slow yg amat sgtnya

Saidah said...

ahaa tu la untungnye keje situ.. mmg slow time tu tp okla psl org guna internet utk chatting, email & browsing jer.. skrg nie org suke upload/dwload mcm2.. tu yg buat line conjested jadi slow