Saturday, March 14, 2009

SPM 2008 - Ada apa dengan 20A

Ramai yang pasti bangga kalo ada diantara ahli keluarga yg dpt pencapaian cemerlang dlm SPM.. makin lama aku tgk jumlah A tu mkin bertambah.. So SPM thn nie camne plak? 30A? Itu ke yg dikatakan cemerlang? msg2 berlumba siapa paling byk A.. Ape kualiti yg ada dlm setiap A yg dorg dapat tu? sejauh mana pelajar cemerlang ni mampu hadapi cabaran hidup selepas SPM? macam mana plak dgn pelajar yg dpt 10A? dorang ni tak cemerlang ke?

aku dah confuse dgn sistem pendidikan sekarang nie.. zaman aku dulu paling byk pun 10 subjek jer.. tu pun aku rasa dah byk sangat... kalo dulu subjek yg kita amik cuma ikut aliran msg2... aliran sains ke sastera ke teknik ke... tapi skrg nie bole amik sesuka hati jer kot... perlu ke amik sampai 20 subjek? org dulu2 tak dpt 20A pun tp berjaya masuk universiti hebat, berjaya mengharumkan nama negara, dan mcm2 kejayaan lagi la... pelajar yg skor 17A dulu, kat mana dia sekarang? aku mmg tak tau pun kat mana dia skrg hehe... sape yg tau jawablah...

ape yg aku nak ckp kat sini sebenarnya berapa byk A tu bukanlah pengukur tahap kecemerlangan seseorang pelajar... pada aku, yg dapat 10A atau kurang tu mungkin lebih cemerlang dari yg dapat 20A ni sekiranya dorang ni tahu menilai kekuatan diri, menggunakan kebolehan yg ada... pasti dorang lebih cemerlang selepas SPM...

2 comments:

zumairi said...

entahlah...mungkin memang diorang pandai kot...anugerah Allah swt...tapi biasalah ada segelintir yang salah guna kepandaian tu

Saidah said...

bile dah salah guna kepandaian tu yg wujud mcm2 profesion tak rasmi.. pandai komputer jd hacker, pandai sains jd 'doktor', pandai math jd ape ek.. rompak bank kot hehe... apepun tahniah kpd sume yg berjaya skor dlm SPM tuh.. jgn lupa masa depan masih pjg... masih byk cabaran yg harus dtempuhi...