Friday, May 29, 2009

Ammar yang kurindu

Dah lama jugak aku tak jumpa Ammar... sejak dia dah pindah ke Cheras, walaupun dah berkali – kali family dia ajak aku bertandang ke sana, sampai skrg pun aku masih tak pegi jugak... malas la nak bertandang rumah orang...

Masa kat Dato Keramat dulu, Ammar ni la ‘kawan’ aku selama 3 tahun... makin lama dia makin suka mengusik aku... buat aku pening kepala... apa saja brg2 aku, semuanya kena sorok ditempat selamat... kalo tak, habisla sikerjakan, lintang pukang semuanya... kadang2 sian plak aku tgk Ammar dapat ‘hadiah’ dari ibunya disebabkan kenakalannya... pada aku, Ammar bukanlah budak nakal cuma dia kehilangan kasih seorang ayah...

Nak tau ke siapa Ammar nie dgn aku?? Ammar masih blum sekolah pun... tahun nie umur dia 5 tahun... anak best friend aku sejak sekolah... kawan aku bawak Ammar dtg KL dan tinggal sebilik ngan aku sejak Ammar belum pandai merangkak... walaupun usia perkahwinan terlalu singkat, msing2 bawa haluan sendiri bile dah takde persefahaman lagi...

Susah payah yg kawanku lalui nak membesarkan Ammar sorang diri tak pernah luput dari ingatanku... walaupun ayahnya masih ada, tak pernah pun ada rasa nak bagi nafkah untuk anak sendiri... menambahkan beban kawan aku adela... nama kawan aku hampir masuk senarai ’bankrupt’ disebabkan hutang kereta... lelaki ape macam nie? Jgn nak salahkan anak kalau satu hari nanti anak tu tak sudi nak terima ayah sendiri...Agaknya dah mkin byk lelaki macam ni kat Malaysia kot...

Pernah sekali aku temankan kawanku pegi hospital pukul 2 pagi... time tu msg2 blum ade kereta... terpaksa call teksi sebab Ammar kena demam panas... muntah2 dan cirit birit... Panik kitorang dibuatnya... Masing2 tak tau nak buat ape... mujurla Ammar ok... takde pape... di saat susah macam nie... hati aku jadi pilu... di KL nie, Ammar cuma ada ibunya dan aku auntienya... pernah jugak Ammar termakan losyen muka kawan aku... terus muntah2... panik lagi kitorang nie... hmm macam2 hal la si Ammar nie... aku pindah bila kawanku kawin kali kedua dgn lelaki yg dia kenal sejak di kolej... Aku happy sangat dorang nie akhirnya kawin jugak... selepas melalui mcm2 rintangan... dan akula org tengah yg selalu jadik kaunselor takde gaji utk 2 org yg selalu berbalah tapi jodoh dorang ni mmg kuat... akhirnya bersatu juga...

7 comments:

Anonymous said...

Ye la kan, jodoh dan maut ditangan tuhan. Takde siapa yg berani meramal masa depan kita. Tapi kita xblh nak judge seseorg tu bila kita dengar dari sebelah pihak je, tul x? Mgkin kedua2nye ada kelemahan masing2. Tapi kalau bab xbg nafkah kt anak tu memang xblh diterima n lelaki mcm tu xlayak digelar ayah. Ape2 pn sahabat saidah tu dah btemu pengganti yg lebih baik dari sbelumnya..InsyaAllah.

Anonymous said...

wahh.. dah besar la dia. aku igt gak ms aku pg rumah lama korang dulu. dia kecik lagi ms tu.

Saidah said...

Anonymous,
mmg pun msg2 ade kelemahan.. walaupun kitorang dah tak tinggal serumah.. kdg2 msih menjadi kaunselor tetap kawanku hehe..

Hasma,
aah.. masa tu aku baru beli insurans ngan ko kan.. rmh lama tu sempit giler tp sewa RM600..

anna said...

setiap yang berlaku ada hikmahnya..yang utama.. sabar & tawakal kepadaNya

Saidah said...

Kak Ely,
utk kes kawan sy nie.. hikmah yg sy nampak.. dia dpt pengganti yg jauh lebih baik, yg penyabar, yg ikhlas, dan yg penting dpt terima Ammar..

Anonymous said...

Saidah dok jd kaunselor je. Bila plak nk dirikan masjid ek.

Saidah said...

eh bila masa pulak saya keje bina masjid nie hehe..