Friday, May 8, 2009

Forgive and Forget

Apa nak buat yer bila seseorang yg kita percaya sepenuh hati, tup tup kita find out semuanya hanyalah palsu semata-mata… penuh dusta, penuh helah yg sangat menyakitkan hati…

Ok, firstly aku list down dulu apa yg pernah terlintas aku nak buat:
1. Nak bagi penampar (kuat sangat ke tangan aku nie nak tampar org?)
2. Upah gangster pukul dia (huh byk sangat ke duit aku nak upah gangster? kat mana la pulak aku nak cari gangster? hmm mengarut sungguh...)
3. Jahanamkan kete dia (yg ni bole cuba tapi kalo kena tangkap dgn polis, sendiri tanggung la)

4. Bakar rumah dia (wahh... yg nie kejam sgt la)
5. Conteng arang kat muka dia @ malukan dia la (hmm sampai hati ke? mesti kesian punya la)

Buatla senarai byk mana pun tapi tak satu pun yg mampu aku buat... Aku rasa cuma ada satu solution yg mungkin sukar tapi berbaloi... itulah yg dikatakan 'forgive and forget'... takde gunanya simpan dendam pd seseorang... tak kirala siapa org tu... x-gf, x-bf, sedara mara, kawan, adik beradik, parents, spouse, etc. tak kira apa pun kesalahan dorang... selagi kita mampu memaafkan, maafkan je la... kalo masih rasa sukar memaafkan dan melupakan... cuba fikir bahawasanya kita akan lepaskan satu beban berat yg kita galas sekian lama... hilangnya bebanan itu bukan ke sesuatu yg baik utk diri sendiri... hidup tanpa dendam, tanpa kebencian, tanpa kerunsingan... Kdg2 mungkin kita rasa tak adil tapi takpela... biar Allah saja yg balas... what you give, you get back...

8 comments:

Anonymous said...

kalu aku..bg penampar je trs. belakang lain cite.. tp tul " what u give, u get back!!

zumairi said...

mungkin boleh forgive tapi belum tentu forget....kira ok la drpd langsung takleh forgive...karang dah forget...susah nak forgive...lebih baik forgive awal-awal sebelum forget..

Saidah said...

Hasma,
Hehe.. aku tak ckup berani lagi nak bg penampar walaupun mmg teringin sgt..

Saidah said...

Zumairi,
Hmm pening sekejap baca ayat awak ni.. btul forget tu mmg susah kan.. kalo tak dpt forgive & forget, forgive pun dah cukup..

Anonymous said...

what u give x bermakna u get back. lagi2 la kalau bab pemberian ikhlas dari kita.but u will get something BIG REWARDS from..... Allah. Insyaallah.

Saidah said...

Thanks.. Mudah-mudahan termakbullah doa itu.. Amin

Anonymous said...

what goes around comes around..It means that whatever you do in this life to other people, whether it is good or bad, the same will return to you.
Maybe not in the exact same way, but trust me, payback is a mess!

-simple person-

Saidah said...

yup, betul tu.. balasannya pasti ada..