Sunday, May 24, 2009

Nasihat Dari Seorang Makcik

mak chaq, mak, mak teh, mak cik


Family aku.. tetamu yg terawal sampai di kenduri cousinku di kajang, semalam..


Aku sebenarnya agak malas nak pegi kenduri kawin nie... sebab mesti akan ada soalan2 yg malas aku nak jawab... kalo dulu seboleh mungkin mmg aku cari alasan tak nak g kenduri... tapi sekarang ni aku rasa ok jer... takde masalah pun... tapi tak sempat lak nak tgk pengantinnya sebab aku kena balik awal, nak antar mak cik aku kat pudu...

Sesekali jumpa mak sedara aku nie, ada satu nasihat yg berkesan di hatiku..
"Enjoy your life as a bachelor while you can"... sporting la makcik aku.. org lain asik2 tanya bile nak kawin... bosan daa... mcm mana aku nak tau bile aku nak kawin... bukannya aku tak nak kawin... tapi aku selalu dipertemukan dgn org yg salah... yg tak mungkin jadi milikku... yg memang sepatutnya aku tinggalkan...

Disekeliling aku nie pun, ade jer kawan2 yg bercerai berai... kawin baru setahun dua... kenapa jadi macam tu?? sedangkan bercinta boleh pulak bertahan lama... setiap yg berkahwin tu dah tentulah impikan rumahtangga yg aman bahgia, kekal ke anak cucu... tapi gelora yg datang kadangkala tak dpt ditepis... mungkin kurang ilmu rumahtangga, mungkin jgk dah tawar hati... segalanya mungkin...

So, utk org2 yg masih berstatus single dan masih mencari (termasuk aku la... hehe), don't worry... be happy... enjoy your life... penuhkan ilmu didada...

10 comments:

zumairi said...

jgn putuskan hubungan dgn org yg rasa tak mungkin jadi milikmu...apa-apa pun boleh jadi....masa depan tiada siapa yg tahu(ayat ni trademark saya he he)...hanya Allah swt yg maha mengetahui apa yg terbaik untuk kita

Saidah said...

masalahnya kalo tak putuskan hubungan.. dorang ni akan dtg memujuk.. buat kita cair dan ingin kembali.. tapi bila dikenangkan sifat buruk dia yg kita benci.. rasanya tak berbaloi pun nak sambung semula kisah lama..

**ayat trademark awk nie sy dah bole hafal pun hehe.. kalo berkaitan masalah hati, mesti ada ayat nie :)

anna said...

tak kisah la... malas nak amik pusing apa orang kata, kekadang ringan jugak mulut nak tanya: jodoh, pertemuan, ajal, maut di tangan Tuhan. Jika kita bertanya bila ajal orang? orang marah, tapi apasal orang tanya jodoh kita? orang akan kata kita kena berusaha cari. orang yang merokok pun berusaha untuk bertemu maut, tapi takde sapa bagi sokongan/teguran?...

Anonymous said...

Jgn tlalu memilih! Nobody's perfect. Xde seorg manusia pn di dunia ni yg dijadikan Allah smpurna. Paras rupa hanya la sementara. Perangai n tingkah laku tu yg lebìh pnting. Tp xslah untuk memilih, tp biarlah berpada2. Sbgai contoh: kita dh kenal boy ni 3-4 thun n konon2nye dh berjanji sehidup semati2. Tup2, dia ada buat sesuatu yg kita x berkenan. Kita terus menghukum dia dgn trus memutuskan hubungan. Alasannya...xserasi, xsesuai, xmemahami n mcm2 lg la. Benda2 mcm tu lumrah alam. Jgn tlalu buntu untuk memikirkan benda remeh temeh mcm tu. Yg pnting take it easy...percaya pada pasangan, jaga tingkah laku kita n seterusnya tawakal. Insyaallah saidah akan dipertemukan jodoh dgn lelaki yg terbaik. InsyaAllah.

Anonymous said...

aku suka dgn pesan makcik nko tu "Enjoy your life as a bachelor while you can".. sporting sungguh. bkn bermakna aku x happy dgn "marriage life"..happy sgt2 tp on ur situation aku rs btul apa yg makcik nko ckp tuh..

Saidah said...

Kak Elly,
Mungkin org yg bertanya tentang jodoh tu mmg ikhlas ingin tahu, yg mengambil berat, yg sayangkan kita.. mungkin jgk yg ade niat lain, entah ler..

**Jom la kite g genting highlands.. dah lama plan kita nie tak menjadi nie.. sape2 nk join jomla.. lagi rmai lg meriah..

Saidah said...

Anonymous,
bila kita beri kepercayaan, beri peluang berkali2, tapi tetap dikhianati... akan sampai satu tahap dimana hati nie mcm dah ilang perasaan... jadi beku... tapi tak bermakna kena tutup pintu hati terus kan... masa lalu yg menyakitkan dah diganti dgn masa skrg yg lebih happy.. hmmm dah semestinya saya pilih masa skrg ;)

Saidah said...

Hasma,
itula yg makcik aku maksudkan.. masa bujang, isi la masa nie dgn apesaja akvitivi yg sesuai.. dah kawin kang, tanggungjawab makin berat.. jgn pulak time tu teringin nak jadik bujang kembali :)

Anonymous said...

hehe dipertemukan dgn org yg salah tu kan lumrah. alah bisa tegal biasa.

bkwn la ramai2. jom jd 'playgirl' haha. at least klu keciwa ditengah jln tak de lah frust sgt. bagus tak idea nie? hehe

-simple person-

trademark: jom jd 'playgirl' iman ttp dijaga..

Saidah said...

simple person,
orait jugak tuh hehe.. kena buat jadual dating.. kena buat profile setiap sorang :)