Thursday, May 14, 2009

Seksanya Pegi Interview...

Gambar nie tak clear tapi nampakla kepala2 org dok beratur tunggu giliran sampai ke malam...
"utk blog hang citerlah apa yg patutnya.. moralnya.. kalu pi open interview; bawak newspaper, bawak gula2, biskut dalam peket kecik, lispstick, bedak sebab kena top up bedak & lipstick slalu"

Ini kisah housemate aku yg pegi walk in interview kat Shah Alam... (utk jawatan Guru Siswazah Kontrak, Pegawai Tadbir Kontrak, etc.) Biasalah kalo dah ade interview terbuka mcm ni mmg berduyun-duyun la org serbu... Msg2 nak cuba nasib... Manala tau kot2 ade rezeki... Aku tak tau la berape ribu yg pegi interview hari tuh.. Tapi yg aku tau Kak Elly ckp ade yg tunggu kat pintu pagar tmpat interview tu dari pukul 4 pagi.. Housemate aku ni sampai sana pukul 9.30pagi.. Pastu kena daftar dulu.. Pastu beratur amik nombor giliran... Pastu tercongok la tunggu giliran utk interview sampai pukul 10.00 mlm yer... Ade yg sambil dukung anak, dtg dgn family, terpaksa tunggu sampai ke mlm.. bayangkan je lah camne seksanya.. Kalo aku mungkin aku dah balik kot... Tapi setiap org yg pegi interview tuh dah tentulah pegi dgn penuh harapan.. Sebab tu la dorang sanggup tunggu jugak... Nak duduk pun takde tempat yg selesa... Kerusi yg disediakan confirmla tak cukup... Asal ade jer... Jgn takde langsung... Yang takde kerusi, duduk je la kat mana2 tempat pun... tong sampah pun bole jadik kerusi... Ape2 pun good luck kepada semua yg mencuba nasib... mudah-mudahan berjaya hendaknya...

7 comments:

Anonymous said...

ishhhh...kesian....kesian.kalau stakat job yg diorang offer tu stakat 2-3 kekosongan je, rasanya tak berbaloi nak tunggu dari 4 am-10 pm. kalau confirm dapat lain la. tapi dah nama pun walk-in interview kan, nak wat macamana, apa2 pun semuanya begantung pada rezeki la kan. rezeki bukannya datang bergolek. benar sik?

Anonymous said...

cian lak kan. sib baik la kita duk x de mcm ni sekali..2-3 kali gak kan kita g cari keje sama2 kan???..

Anonymous said...

apa2 pun gud luck utk yg pg tu ..

Saidah said...

Aik ayat yg akhir tu bunyi bhs sarawak.. from sarawak la ni.. ntah2 kawan lama from unimas tp takde name aaa takleh nak teka sape :)

Aok benar.. Yg dtg beribu tp vacancy sgt la sikit.. Walaupun sy takde experience interview yg mcm nie, tp seksanya mencari keje tu mmg dah pernah rasa..

**teringin nak kelakar srwak cam duluk tp kinek tok dah berterabur jadinya..

Saidah said...

Hasma,
Aha aku ingat lagi zaman kita mencari keje sama2 dulu.. utk jawatan lecturer pun ada (muka aku nie nak jadik lecturer?? hmm aku tau aku tak boleh)

zumairi said...

entah-entah open interview ni hanya syarat je...dah ada yg kompom dapat keje kat situ...guna org dalam

Saidah said...

Zumairi,
Yg guna org dlm nie confirm ade.. kalo betulla open interview nie hanya syarat jer.. mmg tak patut..