Monday, May 25, 2009

Menyesal Aku Jawab Call Tuuu….

Pagi yg indah hari nie, aku baru jer nak start buat keje… tetiba telefon member sebelah asik berdering… dgn rasa tanggungjawab, aku tolong la jawab bagi pihak dia, sebab member tu takde di tempatnya… dan seterusnya aku rasa sangat menyesal…

Biasanya yg call tu maybe staff dari dept. lain… just tinggal pesan jer… tapi kali nie dgr nada suara pemanggil tu pun dah lain macam… aku plak yg disoal siasat macam2… pastu mintak transfer kat bos plak, mintak phone no. bos lagi… bila ditanya siapa dan dari mana, ape masalahnya… tak nak plak bagi kerjasama… ape dia ingat bos aku tuh operator tepon ke?? bole jawab jer call sesapapun… wlaupun tak tahu hujung pangkal cerita… sepatutnya dept. aku nie cuma jaga operasi servis bukannya direct dgn customer… adela mangkuk ayun yg bagi no. kawan aku nie kat customer nie… hangin betul aku…

Kepala aku dah pening… Aku mintak pemanggil tu tunggu sekejap di talian… pastu aku pusing2 cari member aku nie, tak jumpa… pastu aku balik ke tempatku… huhh lega member aku dah ada… tgh jawab call tuh… selamat aku… gasak ko lah yer… cakap la baik2 ngan pemanggil tu yer… at least kawan aku nie tau la jugak hujung pangkal ceritanya… sebab ade kaitan dgn keje dia… bukan keje aku…

Teringat aku masa mula2 keje ngan Tmnet dulu… kena jawab call dari mula sampai abis waktu keje… makin lama makin ramai yg resign... tak rmai yg bole bertahan keje customer servis nie… hari2 kena telan segala maki hamun… hari2 kena manis mulut berbicara… ada yg pandai ‘menggoreng’… ada yg ‘goreng’ sampai hangus… Tapi sebenarnya ramai jugak customer yg bagus, yg sopan santun, yg kelakar… bila bercakap dgn customer begini, barulah rasa dihargai… rasa seronok nak tolong settlekan masalah dorang…

Pengajaran utk hari nie:
Pas ni tak hingin aku nak tolong jawab tepon sesapa… gasak ko lah nak berdering dari pagi sampai ke malam pun… ado aku kisah?? Ado??? Ado??? hehehe

6 comments:

zumairi said...

kat opis saya kekadang off kan ringing tepon dia...sysss...jgn bagitau sesaper he he

Saidah said...

cabut terus wayar tepon dia lagi bagus hehe.. tapi jgn la kantoi cam saya.. lupa lak nak pasang balik wayar tuh..

**taktik ni sesuai lepas ofis hour jer yer... :)

Anonymous said...

sabar je la. customer always right. tul x? Tp kan, sebagai pengguna tmnet, mula2 nak pasang streamix dulu pun saya 'hangin' semacam gak ngn servis tm ni. mana taknye, mula2 nak register talian tetap telefon rumah dulu staf kat situ takde plak beritau kat saya yang pasang line telefon org lain, yang pasang streamix org lain. Saya ingat org sama yang pasang. 2-3 kali jugak la turun naik tm settle kan benda ni. pastu staf kat situ cakap nak on streamix senang je. ikut instruction kat cd yang diorang bagi. bila on cd je. xblh plak nak follow up instruction dlm cd tu yang dah ketinggalan zaman...terpaksalah la saya call customer service 'berkali-kali' sampai naik muak la. nasib baik la kesabaran saya ni masih ditahap 1. kalau dah tahap 5....x tau la ape yang akan berlaku. mgkin meletup kot phone kat rmah tu...hehe. last2 saya try je pakai instruction kat buku yang diorang bagi. sonang jo rupenyer. anyway skrg ni line ok, xde msalah. semua ok. tq tm. Lepas ni blh la tingkatkan service ok. customer always right.... buat saidah, pasni bila ada call masuk, suruh jer kawan awak tu settle kan eh :-]

Anonymous said...

aku? mmg x kan jwb call kt opis. sbb aku bkn receptionist..hehehe..pun pe x sanggup nk angkat sbb takut kena bersoal jwb dgn client yg kerek..aku lak jenis x sabar..sudahnye kelahi aku dgn client tu..hehhehe

kalu streamyx rmh aku down..aku x bg lan call..masak la sape yg angkat call lan..

Saidah said...

Anonymous,
yer betul.. customer's always right.. kalo ade staff yg bagi incomplete info or wrong info, mmg itula yg selalu jadik punca segala masalah.. kalo customer buat complaint sampai ke media @ kementerian @ persatuan pengguna, memang sakitla sape yg buat salah.. mesti kena tindakan

Saidah said...

hasma,
hmmm nasib baik aku dulu setahun jer jawab call.. paling tensen pun, telefon la jadik mangsa nak lepas geram.. ade jgk staff baru yg tak bole tahan sampai menangis dibuatnya.. hehe sian jugak tgk..